Koronavírus – A működő távoktatás megoldás lehet az oktatásban!

Stofi01

Az utóbbi napokban lélegzetvisszafojtva figyeli hazánk lakossága a járvánnyal kapcsolatos híreket. Rengeteg álhírrel igyekeznek pánikot kelteni. A profi álhír gyártók többek között azt is híresztelni kezdték, hogy bezárják az iskolákat, ami elsőre akár jó ötletnek is tűnhet, ám olyan komoly következményekkel járna, mint a tanév felfüggesztése vagy évismétlés. Szülők és diákok tömege találgatta napokig, mi történhet, ha ez bekövetkezik, és mennyi ideig szünetel majd a tanítás, hiszen senki sem szeretne nyáron iskolába járni, vizsgákat halasztani, esetleg évet ismételni…

Erre a mindenkit foglalkoztató kérdésre megnyugtató választ kaptunk a kormánytól. Gulyás Gergely kijelentette, hogy amíg az egyetemi oktatás csak távoktatásban folytatódik, az iskolai tanítás addig nem szünetel, amíg a kormány másként nem dönt.

A „mi történik, ha…” kérdés azonban ott motoszkál az iskoláskorú gyermekek szüleinek fejében, mert erre a rendkívüli helyzetre senki sem készülhetett fel, ilyenre a mai ember számára még nem volt példa. 

Az egyetemi oktatásban megoldható a távoktatás bevezetése, de az általános és középiskolákban a túlzottan merev oktatási törvény miatt ez, ebben a pillanatban kivitelezhetetlen – gondolhatnánk, ám, amint azt Bárdi Farkas Beátától, a Balatonfűzfőn működő Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Iskola, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetőjétől megtudtuk, ez koránt sincs így. 

Bárdi Farkas Beáta elmondta: – 2011 óta különböző korlátozásokat vezettek be a magántanulói státusz megszüntetése, radikális csökkentése érdekében (Köznev. tv. 2011. évi CXC. tv.) majd 2012-ben specifikálták a törvényt, miszerint az osztályzás csak osztályozó vizsga keretén belül történhet, az érettségi vizsgarendszer mintájára. (20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet) Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy az első osztályos tanuló is tételt húz és 15 percen keresztül összefüggően kell beszélnie az adott témáról, attól függetlenül, hogy éppen ekkor sajátítja el az írás-olvasást. Ez a rendhagyó, de törvény által előírt osztályozási rendszer rengeteg pluszfeladatot és még több adminisztratív terhet ró az iskolára. Emellett a távoktatásban tanulók létszámát is minimalizálták. Ennek ellenére iskolánkban ez a rendszer immár 7 éve működik – sikeresen.

Bárdi Farkas Beáta segítségével bepillanthattunk az országos szinten egyedülálló, az innovatív ötleteket sikeresen megvalósító intézmény mindennapi életébe: 

  • Jelenleg 220 tanulónk van, akik három különböző oktatási formában képezhetik magukat. A magántanulók mellett vannak diákjaink, akik „bejárósok”, illetve olyan tanulók is, akik a „NAPOK” rendszer keretén belül havonta egy hetet töltenek az iskolában. Ők a hónap többi hetében távoktatásban sajátítják el a tananyagot. Iskolánk a távoktatás rendszerét a kezdetekkor kidolgozta, és mint a 21. század nélkülözhetetlen követelményét, alkalmazzuk is. Tanáraink és tanulóink, egyedi azonosítójuk segítségével lépnek be a tanügyi felületre.
  • Hogyan jött a távoktatás bevezetésének gondolata?
  • Az iskola alapításakor nagyon fontosnak tartottuk a jövő kihívásainak való megfelelést. Sok olyan család él külföldön, ahol a szülők diplomataként, esetleg nemzetközi cégek megbízottjaként éveket töltenek ott, majd hazatérnek. Nehéz feladat a gyermekek oktatásának megoldása ebben a helyzetben, hiszen a gyereknek átlagosan két évre van szüksége ahhoz, hogy megszokja és beilleszkedhessen a helyi iskolai rendszerbe. Ezután a hazatérés egy újabb próbatétel. Ez nálunk nincs, hiszen a gyermek folyamatosan a magyar oktatási rendszerben vesz részt a távoktatás által. Magántanulói rendszerünk ezt a helyzetet oldja meg. Ugyanez a megoldás a világ bármely táján, diaszpórában élő magyar gyermekek anyanyelven történő oktatására is. Több tanulónk Erdélyből jelentkezett hozzánk. Ők ugyancsak magántanulók, de akad, akinek a NAPOK rendszerünk megfelelőbb, akárcsak azoknak a tanulóinknak, akik például versenyszerűen sportolnak, művészeti képzésben részesülnek stb…
  • Milyen megoldást tudnának önök erre a vírus okozta vészhelyzetre javasolni?
  • A mi intézményünk pillanatok alatt megoldhatja ezt a súlyos problémát, hiszen nappali tanulóinkat csatlakoztatjuk távoktatási rendszerünkhöz, a már említett egyedi azonosítójuk segítségével. Ennek óriási előnye, hogy tanulóinkat naprakészen felkészíthetjük, így nincs szükség sem a nyári szünetben való oktatásra, sem évismétlésre, és nem kell bezárni az iskolát, ugyanis a vírus – mint tudjuk – online nem terjed… Így a szülők is biztonságban tudhatják gyermekeiket, hiszen nem kell naponta kitenniük őket fertőzésveszélynek.
  • Ha szülőként ezt tartanám gyermekem számára az optimális megoldásnak, hogyan lehetséges beiratkozni önökhöz, hiszen, ha jól tudom, az országban két iskola létezik, ahol megoldott ez a távoktatási rendszer?
  • Roppant egyszerű, hiszen az iskola honlapján – https://balatonfelvideki-iskola.com/ – bárki megtalálja a szükséges tudnivalókat. Bár nem számítottunk efféle helyzetre, amit ez a világméretű járvány teremt, de a 21. század követelményei szerint mi már 7 éve sikeresen dolgozunk ezzel az oktatási módszerrel, amelyet szívesen adunk át az EMMI Oktatási Államtitkárságának használatra, ha van rá igény. Így tehát, sem a gyermekek, sem a szülők nem szenvednek kárt e téren. Nem veszítenek évet, és nem kell esetlegesen nyáron is iskolába járniuk. Ezzel, a kormány oktatási kormányzatának sem kell egyéb komplikált megoldásokon törnie a fejét… Csak egy módosítás kellene és minden mehetne gördülékenyen a maga útján.

Nemzeti Napló

https://stoffangyorgy44.blogstar.hu/./pages/stoffangyorgy44/contents/blog/91732/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?